W dniach 12-28.05.2019 r. odbyło się kolejne niezapomniane spotkanie w ramach projektu Erasmus+. 

Doszło do niego w miejscowości Vittoria na Sycylii. W kilkudniowym spotkaniu wzięli udział nauczyciele i uczniowie szkół partnerskich z Francji ( z siedzibą na Martynice), Włoch, Rumunii, Turcji i oczywiście Polski. Nasza szkoła była reprezentowana przez dwie nauczycielki: panią Jolantę Chyżyńską – wicedyrektor szkoły i panią Elżbietę Szczepańską oraz pięcioro uczniów: Nadię Chochlińską, Macieja Graczykowskiego, Filipa Kędzierskiego, Krystiana Telesiewicza i Martę Włoczewską.

Cała przygoda rozpoczęła się 12 maja 2019 r. kiedy to wsiedliśmy do samolotu i polecieliśmy w nieznane. Po przylocie, nasi uczniowie zostali gorąco przywitani przez swoje ,,sycylijskie” rodziny i rozpoczęli tygodniową przygodę.

W poniedziałkowy poranek zostaliśmy oficjalnie powitani przez całą radę pedagogiczną i uczniów na dziedzińcu szkolnym. Pozytywnie zaskoczył nas Enzo - koordynator z Włoch, który przygotował powitanie dla każdego kraju partnerskiego w języku ojczystym. Następnie oglądaliśmy krótki występ artystyczny przygotowany przez najmłodszych uczniów, po czym zostaliśmy oprowadzeni po szkole.

Ważnym punktem  okazały się prezentacje dotyczące kraju, regionu i oczywiście szkoły poszczególnych partnerów przygotowane przez uczniów biorących udział w spotkaniu.

Kolejne etapy to już konkretne działania. Ich punktem wyjścia stały się obserwacje zajęć prowadzonych metodą Peer Tutoring – metodą polegającą na współpracy pomiędzy uczniami, gdzie jeden z uczniów tak zwany „Tutor” jest bogatszy w wiedzę i doświadczenie edukacyjne, co pozwala mu na „nauczanie” drugiego ucznia. Takie nauczanie polega przede wszystkim na powtórzeniu materiału poznanego podczas zajęć lekcyjnych, przygotowaniu do następnych lekcji czy przećwiczeniu konkretnych umiejętności. W kolejnych dniach nasi uczniowie brali udział w zajęciach z chemii, muzyki, robotyki oraz w zajęciach sportowych. Mieliśmy też okazję obserwować zajęcia przeprowadzone w klasach najmłodszych. Niezwykłym doświadczeniem okazało się też zwiedzanie szkolnego oddziału w szpitalu, gdzie przebywające dzieci mają szansę uczestniczyć w lekcjach. Po każdych przeprowadzonych zajęciach, uczestnicy dyskutowali na ich temat w aspekcie głównego zagadnienia projektu, tj. przeciwdziałaniu wykluczeniom.

Włoscy organizatorzy starali się uatrakcyjnić pobyt przybyłym gościom. Zostały zorganizowane dwie wycieczki dla nauczycieli i uczniów. We wtorek wybraliśmy się na wycieczkę do Acireale i Taorminy. Zwiedziliśmy niezwykłe muzeum figur, które wykorzystywane są podczas paradny karnawałowej w tym miasteczku. Później wybraliśmy się do Mostra Permanente delle Uniformi Storiche, gdzie podziwialiśmy niezwykłą kolekcje mundurów z różnych epok. Ostatnim punktem w tej miejscowości był Teatro dell'opera dei pupi – muzeum lalkarskie - tradycję wpisaną na listę Arcydzieł Ustnego i Niematerialnego dziedzictwa Ludzkości UNESCO!  Dzięki niesamowitej oprawie i dbałości o wyraz artystyczny widz wyrusza w sugestywna podróż w czasy średniowiecznych podań. Tutaj też zostały przeprowadzone zajęcia metodą peer tutoring na temat historii i sekretów wykonywania lalek.

   Kolejnym miastem, które mieliśmy okazję zobaczyć była Taormina, mieliśmy okazję podziwiać tam antyczny teatr, który jest  jedną z najbardziej znanych atrakcji tej malowniczej sycylijskiej miejscowości.

W czwartek natomiast wybraliśmy się do przecudnej włoskiej miejscowości – Syrakuzy,  a dokładnie na wyspę Ortygia. Ortygia to: wąskie labirynty uliczek, wymieszana różnorodna architektura i antyczne zabytki. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Noto. Wpisane w roku 2002 na listę UNESCO miasteczko Noto zachwyca swą harmonią i bogactwem architektury nie tylko miłośników włoskiego baroku. Zwiedzanie zaczęliśmy przy okazałej bramie miejskiej Porta Reale, a następnie spacerowaliśmy wzdłuż głównej ulicy Corso Vittorio Emanuele.  

Podczas ostatniego spotkania przedstawiono prezentacje i krótkie filmiki krajów partnerskich (Rumunia, Martynika, Turcja, Polska) na temat zajęć przeprowadzonych metodą Peer Tutoring w swoim szkołach. Podsumowano mobilność we Włoszech na temat Peer Tutoring, planowano działania kolejnej mobilności, która będzie miała miejsce  w  październiku 2019r. w Polsce i  zostanie poświęcona tematowi – Team Teaching. Wręczyliśmy również naszym przyjaciołom ze szkół partnerskich (Turcja, Rumunia, Martynika Sycylia) i włoskim rodzinom, u których mieszkali nasi uczniowie, upominki przekazane przez pana Jarosława Perzyńskiego-Burmistrza Miasta Sierpc Oczywiście na zakończenie opracowano raport, a wszyscy uczestnicy otrzymali stosowne certyfikaty.

Sobotni poranek okazał się bardzo smutny, nastąpił czas pożegnań, nie obyło się bez łez. Już o godz. 4 rano pełni wrażeń i bogatsi o nowe doświadczenia wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

Test i zdjęcia: Szkoła Podstawowa nr 3